Kommer min brorsdotter ärva min far?

Vilka ärver min far. Min bror är död men han har en dotter, ärver hon min brors arvslott. Vi var två barn. Kommer jag och min brors dotter att ärva min pappa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid arv talar man om olika arvsklasser. I första arvsklassen finns arvlåtarens barn, dessa har rätt till lika stor del av arvet. Om arvlåtarens barn avlidit tidigare kommer istället dennes barn ärva.

Din brorsdotter kommer alltså träda in i sin fars ställe och arvet kommer således delas mellan er.

För den händelse det också finns ett testamente kan det finnas fler som ska dela på arvet.

För mer information kan du läsa 2 kap. Ärvdabalken.

Lawline RådgivareRådgivare