Kommer jag få tillbaka mitt körkort?

Hej! Jag har en fråga om hur det funkar med olyckor under prövotiden för B-kort.

Jag var med om en trafikolycka för ca. 3 månader sedan och min prövotid gick ut igår. Min fråga är då om polisen/transportstyrelsen bestämmer sig för att dra in mitt körkort (vi säger en vecka som exempel) kommer jag då få tillbaka körkortet efter en vecka (eftersom min prövoperiod är slut) eller, eftersom olyckan hände när jag fortfarande hade min prövotid kommer jag att förlora det helt?

Alltså, räknar dom strafftiden (en vecka) från tiden när olyckan hände eller från när beslutet togs?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När körkortet ska återkallas (dras in) finns bestämmelser om i 5 kap. 3 § körkortslagen. Som exempel ska ett körkort återkallas på grund av grov vårdslöshet.

Om händelsen som gjort att körkortet ska återkallas skett under prövotiden för körkortet, måste ett nytt förarprov göras och bli godkänt för att nytt körkort ska ges ut (5 kap. 14 § och 5 kap. 15 § körkortslagen).

Däremot gäller spärrtiden från den tidpunkt då man delges beslutet om spärrtid. Spärrtid är en bestämd tid då körkort inte får utfärdas (3 kap. 9 § körkortslagen).

Om du får ditt körkort indraget på grund av olyckan kommer det bli helt återkallat och du kommer behöva göra ett nytt förarprov. Om spärrtiden bestäms till en vecka kommer det ta en vecka från det att du får beslutet, tills du kan få nytt körkort igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare