FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/07/2019

Kommer jag att bli av med körkortet?

Hej!

Jag tog körkort i måndags och var ute och körde idag!

Vi körde vid ca 22.30 kanske och vi skulle just köra hem! Jag syskonen och kusinerna var i bilen och de var en 80-väg. De kommer en varning för fartkamera och även att de blir 70km/h.

Jag saktar in. Sen kollar jag bak i spegeln för att se ifall någon är bakom mig, då skiner de till på personen i mitten och jag tänker "jag har blivit fotad"!!! Då bromsar jag in mer och får panikkänsla i hela kroppen

Då försöker jag tänka äsch de va solen eller nått..

Men jag har googlat hela natten vad som kommer hända om jag blir fotad och tokgråter tyder ju på att jag inte har släppt de och är så extremt rädd att jag kommer förlora körkortet....

Jag körde inge snabbare än 75 km tror jag, men kan her gjort...men antar att jag förlorar körkortet vilket som...

Om jag blev fotad kommer jag förlora körkortet för att jag har haft de så kort tag och eller för att de är på prövotid?

Hur långt tid tar de innan jag får vet om jag blev fotad eller inte?

Skulle vara mer än tacksam ifall ni hörde av er med svar!

Med vänliga hälsningar

Ida!

Lawline svarar

Hej! Tack för du valt Lawline som forum för att ställa din fråga.

Jag kommer att besvara dina frågor skildra från varandra och jag kommer att ta hjälp av Körkortslagen för att besvara dem.

Som utgångspunkt vad gäller återkallelse av körkort är att man måste ha begått en viss typ av brott som står uppräknat i lagen för att körkortet ska dras in. Detta gäller även under prövotiden. Utgångspunkten är alltså att du som har prövotid kvar måste begå ett av dessa brott som hade lätt till återkallelse av körkortet även i de fall du inte hade prövotid kvar.

Den stora skillnaden vad gäller prövotiden är att du som har prövotid måste göra om teoriprov, riskettan, risktvåan och en uppkörning för att få tillbaka körkortet, alltså "göra om allt från början" medan någon som inte har prövotid kan få tillbaka körkortet efter en viss tid, se 5 kapitel 15 § Körkortslagen.

De brott som kan leda till återkallelse av körkort är av mer "allvarlig art".

Vilka brott som leder till återkallelse räknas upp i 5 kapitel 3 § Körkortslagen och där kan man se att det handlar om sådana brott som grov vårdslöshet, rattfylla eller att man anser att personen i övrigt inte bör ha körkort. Inga brott som enligt lagens mening är att anse som ringa brott, alltså mindre brott, leder till återkallelse.

Om du har blivit fotograferad och du har kört mellan 5-10 km över hastigheten är det att räkna som ett ringa brott.

Detta innebär i ditt fall att du kan andas ut! Jag råder dig absolut inte att fortsätta överskrida hastigheten, inte ens med denna lilla överträdelse, men du behöver inte oroa dig för att ditt körkort kommer att återkallas. Det spelar alltså ingen roll att du är under din prövotid utan samma sak gäller för dig som för de förare som har gått förbi denna tid.

Det är enbart vid vissa hastighetsöverträdelser som körkort dras in men det ska handla om 30-40 km/h över hastigheten på exempelvis en 70km/h-väg som återkallelse sker. Men eftersom du knappt vet om du kört 5km/h över så behöver du inte oroa dig för detta.

Du kan dock bli skyldig att betala böter.

Du beskriver i frågan att du körde på en väg som hade 70km/h som hastighet. Om det är så att du har blivit fotograferad har du blivit det för att du körde snabbare än detta. Om du körde mellan 1-10km/h över hastigheten kan en bot uppgå till 1500 kr. Du kan läsa mer om summor och tabellerna över detta på denna hemsida.

Vad gäller din fråga angående hur man vet att man blivit fotograferad kan jag bara ge dig svaret att de skickas hem ett brev till dig där de förklaras att du blivit fotograferad. I brevet ska de också stå var och hur mycket du ska betala in i böter. Detta brukar ta 10 dagar ungefär, enligt Trafikverket, men det kan ta längre. Så det är egentligen bara att vänta.

Jag hoppas du har fått lite mer klarhet i det hela och att du kan andas ut lite! I framtiden vill jag bara önska dig härlig körning, ta det försiktigt på vägarna och kom ihåg – bättre att komma fram en minut sent än att inte komma fram alls!

Undrar du något mer är det bara att ställa en ny fråga till oss här på Lawline eller vända dig direkt till Trafikverket! Allt gott,

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare