Kommer ett sommarställe omfattas av en bodelning när ett samboförhållande tar slut?

Hej jag äger ett sommarställe sedan 25 år. Jag är skriven i Portugal och min pojkvän är skriven i min fastighet. Behöver vi något avtal om det tar slut mellan oss?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns två lagar som kan påverka en persons egendom när ett förhållande tar slut, Äktenskapsbalken och Sambolagen. Jag kommer förutsätta att du och din pojkvän inte är gifta, därmed så blir det Sambolagen som skulle kunna aktualiseras om ert förhållande tar slut. Det finns först och främst en viktig avgränsning av lagen, den gäller endast om du och din pojkvän skulle bo ihop (1 § Sambolagen). När ett samboförhållande tar slut så kan en bodelning ske, detta kräver dock att någon av samborna begär att en delning ska ske (8 Sambolagen). Det som ska delas upp är samboegendomen, samboegendom är gemensam bostad och tillhörande bohag om det förvärvats för gemensam användning (3 § Sambolagen). Då det verkar som att ni båda inte bor i sommarstället och har det som gemensam bostad så kan det inte anses utgöra samboegendom, utöver det så har bostaden inte införskaffats för att den ska vara eran gemensamma bostad.

Sammanfattningsvis så kommer inte ditt sommarställe påverkas om någon av er skulle begära bodelning om ert förhållande skulle ta slut, detta förutsätter dock att Sambolagen ens är tillämplig i ert fall enligt 1 § Sambolagen. Avslutningsvis så skulle jag vilja tipsa om att det går att avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska delas upp (9 § Sambolagen). Detta kan vara bra att känna till om det är någon annan egendom som du skulle vilja behålla vid en bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare