FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis08/11/2018

Kommer en närståendes belastningsregister påverka mina chanser att bli polis?

Min dotter har nu klarat alla tester inför Polishögskolan och som ett sista moment kommer det att göras en säkerhetskontroll.

De frågade på denna om någon i familjen är dömd etc.

Jag har en mörk hemlighet jag aldrig kommer att berätta för min familj då jag skäms så otroligt mycket, för ca 3 1/2 år sedan så snattade jag, har aldrig gjort något sådant innan och det kommer aldrig ske igen...mådde helt enkelt inte bra några dagar av diverse anledningar.

Erkände och fick böter som är betalda, men min fråga är om min dårskap den dagen kommer stoppa min dotters dröm, kollar de upp anhörigas belastningsregistret etc?

Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisens policy:

Jag skickade ett mejl till Rekryteringsmyndigheten, som ansvarar för rekryteringsprocessen, och bad om ett förtydligande.

De sa att detta är en fråga som antagligen kommer upp vid polisens säkerhetssamtal. Polisen kommer göra en enskild bedömning i din dotters fall. Det kan alltså vara så att det har en inverkan på din dotters chans att bli antagen.

Mina rekommendationer:

Jag föreslår att du är ärlig med din dotter och berättar detta för henne. Då kan hon komma in förberedd och om de frågar har hon möjlighet att förklara situationen istället, för att de hittar dig i belastningsregistret och sedan undrar varför hon undanhöll informationen.

Jag tänker också att det är ett bättre sätt för henne att få reda på det än om en polis kommer med nyheten!

Jag kan inte säga med säkerhet att detta inte kommer påverka hennes chanser, men jag har svårt att tro att det skulle göra det. Det är ett väldigt "milt" brott, du erkände dessutom och betalade den böter som du fick. Alla kan göra misstag i livet, jag tror att de har förståelse för det.

Sen är det ju inte heller du som vill bli polis, därför tror jag inte att det kommer ha en inverkan. Men jag tror att det kommer gynna henne att kunna vara ärlig om de frågar!

Jag hoppas verkligen att detta har hjälpt lite i situationen. Jag tycker inte att du ska känna att det är en mörk hemlighet. Som sagt så gör vi alla misstag i livet och detta är ett misstag som man lätt kan åtgärda, vilket du har gjort!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare