Kommer bostaden ingå i bodelningen, trots att man inte hade i avsikt att gemensamt bruka den

Hej! Jag köpte sommaren 2021 ett hus, jag står ensam på lånet och betalade samtliga avgifter själv. Det tog ett år innan jag fick tillgång till bostaden och kunde flytta in. Under den här perioden blev jag tillsammans med en person och vi beslutade oss för att flytta ihop på tillträdesdatumet när jag fick tillgång till huset. Gäller sambolagen kring bodelning vid eventuell separation? Jag hör olika på olika rådgivningssidor. Jag köpte huset själv för att flytta in själv, men valde senare att flytta ihop med partner när tillträdesdatumet kom. Så har köpt själv för egen användning, men vi flyttade in gemensamt. Vad gäller? Vi har inte skrivit något samboavtal, varav frågan ställs.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns reglerad i sambolagen (SamboL)

Samboegendom

Det är all bostad och bohag som kommer att ingå i en bodelning, detta förutsatt att det är egendom som förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL).

Precins som du säger är det egendom som förvärvats för gemensamt bruk som kommer ingå i en bodlning. I ditt fall hade du inte avsikt att förvärva bostaden för gemensamt bruk, därför kommer inte bostaden att ingå i en evt bodelning.

Du kan, precis som du nämner, skriva ett samboavtal för att ytterligare försäkra dig om att lägenheten består som din.

Hoppas du fick svar på din fråga

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare