Kollega sprider falska rykten om mig, vad kan jag göra?

Hej!

En på mitt arbete sprider falska rykten om mig. Bland annat att en av våra kollegor som har sagt upp sig pga. hon har fått ett nytt arbete ska ha sagt upp sig pga. mig. Jag har tagit upp det här med min chef som har frågat personen som sa upp sig och bekräftade att det hade ingenting med mig att göra över huvud taget. Personen som sprider rykten påstår även att jag ska ha agerat på ett otrevligt sätt mot en kund som inte heller stämmer, här har även kunden själv bekräftat att jag inte alls var otrevlig. Listan kan göras lång på vad den här personen sprider för rykten om mig men det primär är det förstnämnda att en kollega ska ha sagt upp sig på grund av mig. Hur ska jag gå till väga för att ta det här vidare? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Arbetsgivarens ansvar

I Arbetsmiljölagen framgår i 3 kap. 2§ att arbetsgivaren är skyldig att omedelbart sätta in åtgärder om t.ex. trakasserier uppkommer på arbetsplatsen. Uppfyller inte arbetsgivaren sitt ansvar kan du vända dig till Arbetsmiljöverket med en anmälan om förbud eller föreläggande enligt 6 kap. 6a§. En sådan anmälan omfattas av sekretess, din arbetsgivare kan alltså inte få reda på att det är du som gjort anmälan. Anmälan kan du göra via nätet här.

Fackets ansvar

Facket har ett ansvar att tillvarata anställdas intresse av en god arbetsmiljö samt verka för att arbetsgivaren tar sitt ansvar för detsamma, därför kan du även vända dig till facket för hjälp att förmå arbetsgivaren att ta det ansvar som föreskrivs i Arbetsmiljölagen.

Civilrättsligt mellan dig och kollegan

Din fråga regleras även i Brottsbalken (BrB), närmare bestämt 5 kap. 1§ om förtal. Där kan vi läsa att den som pekar ut en annan person som brottslig, klandervärd i sitt sätt att leva, eller lämnar andra uppgifter som kan orsaka andras missaktning kan göra sig skyldig till brottet förtal enligt 5 kap. 1§ BrB. Personen som pekats ut måste tagit del av uppgifterna, och syftet ska varit att andra ska missakta den utpekade personen.

Sammanfattningsvis

Arbetsgivaren har ett ansvar för arbetsmiljön och eventuella konflikter som uppstår mellan arbetstagare. Givetvis är den bästa lösningen om du och personen som sagt sakerna om dig kan föra en dialog och lösa saker mellan er, med eller utan hjälp av arbetsgivaren och facket. Utifrån din beskrivning av situationen gör jag dock bedömningen att du även kan göra en polisanmälan om förtal mot personen om ni inte kan få till en dialog och lösning er emellan.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare