Knivlagen och dess tillämpning

Får jag ha med mig morakniv, machete och yxa när jag ska ut i skogen och campa? Morakniv för täljarbeten, machete för att röja sly runt campstället och yxa för att hugga ved. Marken jag är på tillhör staten och ligger 5 km från ett samhälle och allemansrätten gäller i skogen. Får jag transportera dessa verktyg i bil ut till skogen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, knivlagen, förbjuder innehav av knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa på allmän plats, inom skolområde och i fordon på allmän plats.

De föremål som du beskriver träffas av knivlagens förbud då du kommer att befinna dig på allmän plats.

Det finns emellertid undantag från detta generella förbud; om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

För ditt fall är således frågan om innehavet av dessa föremål är att anse som befogat. Du uppger fullt rimliga användningsområden för de olika föremålen och jag anser att innehavet av de olika föremålen är att anse som befogat, med hänsyn till föremålens art och ditt behov av dem.

Det är alltså ok att transportera dessa föremål i bil när de ska användas på det sätt som du beskriver.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare