FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/03/2023

Kniv vid camping?

Hej, Jag har en fråga kring knivlagen då en jägare fick 20 dagsböter nyligen pga innehav av kniv i deras bil som var avsedd för att skära bältet om bilen krashade. Jag och min syster tycker om att campa och jag brukar ta lite längre camping och hikingturer och är ibland ute i flera dagar. Det är då väldigt behändigt att ha med sig t.ex. en Morakniv för att förbereda ved och liknande när det är dags för matlagning. Är det olagligt nu att bära med sig kniv, som moraknivar, om man är campar, hikar och andra frilufts aktiviteter eller är detta okay? Är det någon speciell storlek på kniv som det är gräns på? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Knivlagen:

När det gäller knivar regleras dem enligt knivlagen. Enligt 1 § 1 st. är knivar och andra stick- och skärvapen och andra föremål ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa inte tillåtna att innehas på allmän plats, vilket omfattar exempelvis skogar.

Dock anges det i 1 § 2 st. att det finns ett undantag från huvudregeln. Det är exempelvis okej ifall föremålet ingår i utrustning för viss tjänst eller uppdrag, eller ifall med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och andra omständigheter är att anse som befogat.

Din situation:

Det är under det undantaget som knivar vid camping, fiske eller jakt skulle kunna vara att anse som okej. Men det är alltså upp till bedömning, eftersom man måste bedöma föremålet i sig, behovet och andra omständigheter. Man brukar ofta bedöma om innehavet är att anse som naturligt i samband med aktiviteten. Det kan finnas situationer då man är ute i skog och campar där ett behov för en kniv skulle vara att anse som befogat, och ifall en sådan situation föreligger är det även okej att ha med sig kniven till och från campingen. Men det är också bra att tänka på proportionaliteten med tanke på att knivens art och andra omständigheter bedöms. Man kan alltså inte ha med sig ett svärd, eller machete exempelvis, för det finns rimligen inte något behov för att ha med sig sådan utrustning vid vanlig camping eller när man är ute i skog. Men en täljkniv skulle kunna vara helt rimligt då man kanske vill tälja lite pinnar för att grilla korv med eller liknande.

Jägaren:

Du nämnde också en jägare som fick böter då de hade en kniv i sin bil. Det följer både av 1 st att innehav i fordon som är på allmän plats inte är tillåtet, vidare är det nog inte rimligt enligt bedömningen i 2 st att ett laga behov att ha en kniv i bilen för att skära ett bälte finns.

Slutsats:

Det skulle alltså vara helt okej att ha med sig en mindre kniv när man är ute och campar i skog, men det är viktigt att tänka på vilken slags kniv man har med sig och att det ska vara befogat utifrån situationen. Det skall också finnas ett behov för kniven, lagen är inte till för att användas som en ursäkt för att gå runt med kniv, då sådant beteende skulle fortfarande kunna anses som brott.

Hoppas detta var ett tillfredställande svar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare