FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/08/2017

Klippa överhängande grenar

hej

JB 3 kap. 2 §. I denna bestämmelse står att en gren eller rot som tränger in på någons tomt får tas bort av tomtägaren, om detta medför olägenhet för densamme.

Jag vill klippa en häck, som är grannens, eftersom den hänger över vår garageuppfart och trädgård, den är 4 meter hög. Grannen har sagt att hon ska träffas för att se hur den ska klippas. Jag har pratat med en handelsträdgård och de har sagt att man ska frissera häcken efter blomning.

Bestämmer grannen hur häcken ska klippas eller är det jag eftersom jag äger tomten?

Sedan har hon sagt att jag inte får klippa häcken utan hennes skriftliga tillstånd, stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som det står i paragrafen så ska områdets ägare beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om det kan tänkas att åtgärden kan bringa skada på t.ex trädet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare