FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/07/2013

Klandra bodelningsbeslut

Finns det färdigt formulär då jag vill klandra ett bodelningsbeslut? Skall det formuleras på ett speciellt sätt eller kan jag skriva med egna ord?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 17 kap. 8 § 2 st. äktenskapsbalken (ÄktB) ska den som vill klandra ett bodelningsbeslut göra detta genom att inom fyra veckor efter delgivningen väcka talan mot den andra maken vid den tingsrätt som har förordnat bodelningsförrättaren.

I bodelningshandlingen ska det anges hur du ska gå tillväga och vad du ska tänka på.

ÄktB hittar du https://lagen.nu/1987:230

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare