Klandertalan mot ogiltigt testamente

Hej ! Min moster har avlidit.. och min syster och jag har fått hem ett testamente för godkännande..Visade sig att en syster till hennes avlidne man har bevittnat det..Får en nära släkting bevittna.. Var ej till våran fördel så vi har beslutat att ej godkänna testamentet. Hur går vi vidare sedan ?

Lawline svarar

Hej Monica, och tack för din fråga!

Den som bevittnar ett testamente får ej stå i svågerlag till testatorn, enligt ärvdabalken (ÄB) 10 kap 4 §. Din mosters mans syster får alltså inte bevittna sin svägerskas (din mosters) testamente.

I och med att bevittnandet skett av någon som inte var behörig att bevittna har inte formkraven för testamentet uppfyllts. Det innebär i sin tur att testamentet i sin helhet är ogiltigt (ÄB 13 kap 1 §).

Endast arvingar kan göra gällande att testamente är ogiltigt (ÄB 14 kap 5 §). För att ni ska vara arvingar i lagens mening krävs att din moster inte har några barn i livet och att någon av hennes föräldrar och er mor är avliden (ÄB 2 kap 1-2 §§).

Om ni som arvingar vill göra gällande att testamentet är ogiltigt kan ni väcka klandertalan i tingsrätten, inom sex månader från det att ni tog del av testamentet (ÄB 14 kap 5 §). Om denna tid överskrids förlorar ni rätten till talan.

Vad gäller rättegångskostnader är huvudregeln att den förlorande parten i målet betalar både sina egna och den andra partens kostnader, enligt rättegångsbalken (RB) 18 kap 1 §. Hemförsäkringen brukar innehålla någon form av rättsskydd som kan täcka rättegångskostnaderna. Ni bör prata med ert försäkringsbolag och höra vilka kostnader som täcks.

ÄB hittar ni https://lagen.nu/1958:637 och RB https://lagen.nu/1942:740.

Lycka till!

Hanna LundqvistRådgivare