Klander av uppsägning pga arbetsbrist.

Hej! Jag konfronterade min chef efter ett samtal med facket om min lön. Jag har fått ca.15:- mindre i timman än vad jag skulle sedan jag började jobba. Det svar jag fick var att jag blev uppsagd med anledning av arbetsbrist. Under min uppsägning så ser jag att min chef lagt ut en platsannons där hen söker nya arbetstagare. Är detta verkligen ett korrekt tillvägagångssätt? Har läst om skadestånd etc. men inte blivit klokare för det.. Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej Jimmy och tack för att du vänder dig till Lawline.

I din fråga nämner du faktorer som pekar på att din uppsägning inte är sakligt grundad. Saklig grund är ett rekvisit som ska var uppfyllt för att uppsägningen ska anses vara riktig. Arbetsbrist i sig är saklig grund om den är riktig, alltså att din arbetsgivare inte enbart åberopar detta för att kunna byta ut dig, det ska finnas bakomliggande organisatoriska skäl.

Jag vill peka på att ur de uppgifter som du ger mig kan det finnas stöd för att din arbetsgivare har gjort fel men att alltid är svårt att göra en förhandsprognos utan att ha hört den andra partens argument. Med det sagt vill jag rekommendera dig att använda ditt fackförbund till hjälp. Det ska också nämnas i detta sammanhang att det är din arbetsgivare som måste kunna visa att det faktiskt funnits arbetsbrist i verksamheten.

Ni har två veckor, räknat från mottagandet av beskedet, på er att ogiltigförklara uppsägningen. Det gör du/fackförbundet genom ett skriftligt meddelande till din arbetsgivare, glöm inte heller att ange datum på ditt meddelande. Efter att du har lämnat detta meddelande har du två ytterligare veckor på dig att stämma din arbetsgivare och yrka att uppsägningen ska ogiltigförklaras, samt eventuellt skadestånd.

Du har också rätt att kräva skadestånd utan att ogiltigförklara uppsägningen. Detta ger en längre tidsfrist, fyra månader från den dagen du fick beskedet och sedan ytterligare fyra månader för att stämma din arbetsgivare.

Som slutord vill jag att du noterar att om du inte får hjälp av ditt fackförbund och själv går vidare i processen så är det du som står för eventuella rättegångskostnader för dig och din motpart om du förlorar målet.

Med vänlig hälsning,

Jesper LublinRådgivare