Klander av Samboavtal

Hej! Om båda parter vid ett samboförhållandes upplösning undertecknar ett bodelningsavtal där det står att man inte har några vidare ekonomiska krav på varandra, kan det då under några omständigheter rivas upp om endera parten vid ett senare tillfälle hävdar att vederbörande inte förstått någon punkt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man avslutar ett samboförhållande måste inte en formell bodelning ske, om någon av parterna begär det ska det dock genomföras. En sådan begäran måste ske inom ett år från samboförhållandets upphörande. Detta kan du läsa i sambolagen (SamboL) 8 §.

Om ni har upprättat bodelningsavtalet själva och en part vill klandra detta sker det i enlighet med avtalslagen (AvtL), reglerna för klander finns i 3 kap. AvtL. Det är svårt att säga om det skulle lyckas eller inte utan att veta de faktiska omständigheterna som föreligger.

Om ni inte kunnat komma överens vid bodelningen och därför fått en bodelningsförättare tilldelad enligt bestämmelserna i 26 § SamboL kan dennes beslut klandras hos tingsrätten inom fyra veckor efter delgivningen, vilket du kan läsa här.

Med vänlig hälsning.

Lawline RådgivareRådgivare