FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/04/2018

klagan över ordningsbot

Var överklagar jag fortkörningsböter, som vid tillfället blev utskrivet fel datum, alltså enligt böterna var det dagen innan, och då befann jag mig på arbete. Mvh Åsa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett godkänt föreläggande av ordningsbot är att likställa med laga kraft vunnen dom. Du kan enligt 59 kap. 7 § Rättegångsbalken överklaga boten skriftligen hos allmän domstol inom ett år efter att någon åtgärd för att verkställa boten har vidtagits.

Enligt 59 kap. 6 och 10 §§ krävs att någon av följande villkor är uppfyllda:

1) Godkännandet av boten är ogiltigt.

2) Fel förekommit vid förfarandet.

3) Föreläggandet är inte lagenligt.

Du skulle kunna hävda det andra villkoret om att det är fel information på boten. Ett fel i förfarandet behöver dock inte leda till frikännande. Den tidigare ordningsboten kan upphävas och en ny framställas.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Hanna MustafaRådgivare