Klaga på vård

Hej, jag sökte hjälp på Vc pga svullen magen ont i bröstet svårt att andas, underläkare undersökte mig och beskrivde mina besvär som ångest och sa att jag måste träna! Nästa dag kunde jag dött sökte hjälpt via akuten hade två liter vatten i lungor plus lunginflammation, va inläggd i 8 dagar, jag mår inte bra och tänker att jag kunde dött pga hennes felbedömning, vad gör jag nu!mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som patient har du rätt till att få bra vård av god kvalitet. Om du är missnöjd med den vård du har fått kan du lämna synpunkter eller klagomål på flera olika sätt. Till en början kan du kontakta den mottagning du fick din vård på och meddela vilket fel de har begått, då de har en skyldighet att ta emot och svara på dina åsikter. På mottagningen kan du kontakta den vårdpersonal som undersökte dig. Du kan också kontakta chefen för enheten om du inte är nöjd med vårdpersonalens förklaring, eller om du inte tycker att kontakten med personalen fungerar. Berätta om dina erfarenheter och vad du har synpunkter på. Detta kan du göra muntligt eller skriftligt genom brev eller via e-post.

I andra hand kan du kontakta patientnämnden i ditt landsting eller region och göra invändningar för den vård du fått. Patientnämnden gör inga egna medicinska bedömningar och tar inte heller ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Syftet är istället att beskriva, informera, reda ut och förklara, och på så sätt bidra till att patienter och vårdgivare förstår varandra bättre.

Om du fortfarande inte får den hjälp som du krävt i tidigare led kan du dessutom anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. IVO utreder anmälningar om allvarligare händelser inom vården. Det kan vara händelser där en patient har fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller att någon har avlidit.

Sammanfattning
1. Kontakta den vårdcentral du fick din vård hos.
2. Kontakta patientnämnden i ditt landsting eller region.
3. Kontakta IVO.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare