FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/10/2014

Katthanen visade sig vara en katthona. Fel i vara.

Hej! I februari sålde jag en katt och i måndags ringde de och sade att hanen de hade köpt var en hona. Nu kräver de att jag betalar hela kasteringen av henne. Jag har erbjudit 500 kr i kompensation eller att de få kastrera henne gratis hos min veterinär. Vad har jag för rättigheter som säljare, jag vet inte om jag räknas som privatperson eller näringsidkare.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Föder du upp katter, har registrerat stamnamn/uppfödarnamn/prefix hos Sverak eller liknande är du troligen att betrakta som näringsidkare. Om du däremot har tagit en kull kattungar på din katt som hobby eller du har en katt som går ute och har blivit dräktig är du att räkna som privatperson.

Om du är näringsidkare och den som köpt en privatperson så gäller Konsumentköplagen (KKöpL). Du ansvarar för fel i varan som fanns vid köpet även om de visar sig senare, dock inte senare än tre år efter köpet (23 §). De första sex månaderna antas felet automatiskt ha förelegat vid köpet, efter 6 månader måste köparen bevisa att felet fanns vid köp (20a §). Ett exempel på vad som anses som fel i varan är att den inte uppfyller det som avtalats om (16 §). Att den köpta hankatten är en hona är utan tvekan ett fel som förelåg vid köpet, och varan är helt enkelt inte vad som avtalats om. Det kan tyckas självklart att man vet om det är en hona eller hane man säljer, men det kan vara svårt att avgöra könet på en kattunge om man inte är erfaren.

Enligt Konsumentköplagen kan köparen kräva att du åtgärdar felet eller vidtar omleverans i första hand,  och låter detta sig inte göras kan prisavdrag eller hävning komma i fråga (22 §). Köparen får även häva köpet om felet var av väsentlig betydelse (29 §). Om man köpt en hankatt för avel och det visar sig vara en honkatt kan det anses vara av väsentlig betydelse. Nu vill dina köpare som jag förstår det behålla katten, men att du ska stå för kastreringen. Att kastrera en honkatt är ett dyrare ingrepp än att kastrera en hankatt. Priserna brukar ligga kring 500 kr för hankatt och 1500 kr för honkatt, med viss variation mellan olika veterinär, men det är ändå en märkbar skillnad i pris.

Det framgår inte om köparna tänkt kastrera katten ändå, men att kastrera katten gör att det i sak inte spelar roll om man har en hona eller en hane då katten efter kastrering ändå inte kan avlas på. Att kastrera katten skulle alltså kunna ses som att avhjälpa "felet". Även att betala mellanskillnaden mellan kastreringskostnaden för en hankatt som de trodde hade köpt, och en honkatt, skulle också kunna ses som att avhjälpa felet om de ändå tänkte kastrera. Du har erbjudit dig att stå för kastreringen, men hos din veterinär. Du skriver inte hur långt bort köparna bor och vilket ev extra besvär det skulle innebära för dem att ta katten till just din veterinär. Om det innebär besvär, lång resa eller liknande för dem har de rätt till ersättning för kostnaderna för det (fel ska avhjälpas utan kostnad för köparen, se 26 §) alternativt kan du hämta och lämna katten hos dem och själv ta den till veterinären du vill kastrera hos. Att betala kastreringen är som jag ser det att avhjälpa felet. Möjligen bör du, beroende på omständigheterna, betala kastreringen hos säljarens veterinär.

Om du är privatperson och de som köpt katten är privatperson är det Köplagen (KöpL) som är tillämplig. Även enligt KöpL ska varan överensstämma med avtalet (17 §), men köparen får inte som fel åberopa sådant som han märkt om han undersökt varan innan köpet (20 §). Som sagt kan det vara svårt att avgöra kön på en kattunge, så min bedömning är att om köparen är en privatperson, inte särskilt kunnig kring könsbestämning av kattungar osv och har undersökt kattungen så är fel kön fel i varan även enligt KöpL. Köparen har då rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller att häva köpet (30 §).  I KöpL har säljaren ett ansvar för fel i varan som fanns vid köpet men visar sig senare under en period av 2 år (32 §). Således blir det i slutänden samma resonemang som ovan kring avhjälpande av fel och vad du bör göra.

Oavsett om KKöpL eller KöpL är tillämplig så gäller att köparen måste reklamera felet inom skälig tid efter att det upptäckts, men det tycks din köpare ha gjort då det är vid könsmognad vid ca 6 mån ålder det brukar upptäckas om katten inte var det kön man trott.

Sammanfattningsvis så oavsett om du är näringsidkare eller privatperson så har du ett ansvar för fel i varan som fanns vid leveransen, och ett sådant bedömer jag att det är i det här fallet. Genom att betala för kastreringen som köparen har begärt, så har du uppfyllt det krav på avhjälpande i fel av varan som lagen kräver. Min rekommendation är alltså att du ersätter köparna för kastreringen. Du frågade vilka rättigheter du har och i just den här frågan blir det tyvärr mer tal om skyldigheter i svaret. Men du har t ex rätt att avhjälpa felet även om säljaren vill ha prisavdrag eller häva köpet i första läget. Nu är det köparen krävt att felet avhjälps och då blir den rättigheten inte så aktuell. Du har som nämnts om det kan bevisas att säljaren ändå tänkt kastrera sin katt rätt att ersätta "bara" mellanskillnaden mellan hankattskastrering och honkattskastrering (dvs den extrakostnad som felet medför), men med tanke på att det kan vara svårt att bevisa något sådant kan det kanske smaka mer än det kostar att ta strid om det.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare