Katt som gör behov i rabatt

Hej,

Är en bostadsrättsförenings stadgar starkare än lagen, eller djurrättslagar?

Kan en bostadsrättsförening kräva att jag som har en utekatt måste koppla denne och rasta den som om det vore en hund? Utekatter har väl rätt enligt lag att vistas utepå egen hand? Min katt har gps med tillhörade app i telefonen så jag kan se alla platser han vistas på live, och är ute på kvällar mellan 18 - 22.

Gnälliga grannar pratar om stadgar och att han ibland bajsar i rabatten. (Vi är ganska nyinflyttade och han har väl rätt att sätta revir?)

Han har toalett hemma så det är inte så att jag "rastar" honom ute.

Skulle gärna vilja veta vad som gäller så man kan informera dem ifall de har fel samt få slut på onödigt gnäll.

Vi tar otroligt väl hand om vår utekatt och har en bra rutin med utevistelse och tillsyn. Skog och grönområden finns nära och det är där han är mest.

Här är en länk till "Vi i villa" som jag läst, men det känns mer som en tolkning.

https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/

Oerhört tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lagen om tillsyn över katter och hundar står i 1 § att katter ska hållas på ett sådant sätt så att de, med hänsyn till deras natur, inte vållar skador eller avsevärda olägenheter. Man kan knappast kalla bajs i rabatten för en skada utan kanske snarare en olägenhet men inte heller där kan det anses att det skulle vara en avsevärd olägenhet som skulle motivera att katten inte skulle ha rätt att vara utomhus och röra sig fritt.

Enligt bostadsrättslagen 9 kap 5 § så ska stadgarna innehålla uppgifter om föreningen. Dessa obligatoriska regler åtsidan kan en förening välja att lägga till stadgar enligt 9 kap. 23 §. Ett förslag ska alltså läggas och antas med två tredjedelar av de röstandes bifall under två efterföljande stämmor. Du kan säkert se att Det är ett tämligen långt och seriöst förfarande som är ägnat att handla om driften och skötseln av föreningen, inte att belägga en kattägare med koppelförbud. Det kan tänkas bli högst oklart hur man skulle sköta detta i praktiken. Hur ska det bevisas att just din katt bajsat i rabatten till exempel? Det faller på sin egen orimlighet.

Det bästa är såklart att ni försöker samarbeta med grannarna, för det är ju tydligt att de upplever en olägenhet! Om det finns omkringliggande natur så kan ju katten lika gärna gå och sköta sina behov där. Kom med förslag om hur man kan göra det mindre attraktivt för katten att gå till rabatterna blir mitt råd och förslag! Juridiskt sett har inte dina grannar några större chanser att få igenom något förbud.

Hoppas det löser sig till det bästa och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare