Kasta vatten i ansiktet på en annan person kan vara ett brott

Vad är brottsrubricering för att få, helt oförberedd, en mugg vatten kastat i ansikte över sig som vuxen? Detta gjordes för att få tyst på mig, som gick på och var ursinnig efter återkommande bråk i en mkt svår situation. Allt föranlett pga svår sjukdom under lång tid.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om att du helt enkelt undrar vad brottsrubriceringen för den beskrivna händelsen skulle vara, och inget mer än så.

Att kasta vatten i ansiktet på en annan person i en hetsig situation kan vara ofredande enligt 4 kapitlet 7 § brottsbalken (1962:700). Det beror dock helt på omständigheterna i er specifika situation.

I paragrafen står det att handlingen måste vara ”ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt”, med vilket ska förstås att handlingen typiskt sett ska vara en sådan handling som stör en persons personliga integritet. Att kasta vatten i ansiktet på en annan person kan omfattas av beskrivningen om kastet till exempel görs i en situation som förnedrar den andra personen.

Är det dock så att du var hotfull och var på väg att själv utsätta den andra personen för ett brott är det troligt att den som kastade vattnet inte skulle dömas för ofredande då han/hon skulle kunna hävda att han/hon gjorde det i nödvärn enligt 24 kapitlet 1 § brottsbalken. Nödvärn innebär att man begår ett brott för att avvärja ett annat brott. Är det bara så att du pratade och var otrevlig kan den andra personen med högsta sannolikhet inte hävda att vattenkastningen gjordes i nödvärn.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare