Kasta ut någon från lägenheten?

Min dotter hyr en lägenhet och står ensam på hyreskontrktet. Hon har träffat en kille som också flyttade in. Det funkar inte mellan dem, kan hon köra ut honom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på lawline!

Enligt 1 § sambolagen (samboL) avses med sambor två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Jag vet ju inte hur länge de har bott tillsammans, men jag tycker ändå att det hela låter ganska hastigt och tänker mig att det inte har varit särskilt långvarigt.

Är det så att ena partnern bott i hyresrätten sedan tidigare och den andre partnern flyttat in utgör inte detta samboegendom enligt 3 § SamboL och är därmed ingen gemensam bostad. Då har den som står på kontraktet i regel rätt att "köra ut" den andra. Det finns dock ett undantag i 22 § SamboL, som inte går att avtala bort. Undantaget innebär att den som inte står som ägare till hyresrätten har rätt att överta denna om det är skäligt och denna partner bäst behöver den. Paragrafen används dock mycket sällan. Har den som blir utkastad t.ex. barn, inget jobb, dålig ekonomi- men som sagt tror jag inte det är något som din dotter behöver oroa sig för då det är mycket som ska krävas för att den andra parten ska ha rätt till bostaden.

I de flesta fall så är det alltid lättast att lösa konflikter genom att samtala med varandra och inte koppla in någon tredje part. Därför är mitt råd att din dotter pratar med killen och berättar att hon inte vill att han ska bo kvar, eftersom det är hon som står på kontraktet och hon som bestämmer vem som får bo där med henne. Skulle det mot all förmodan vara så att han vägrar att flytta därifrån går det att ta hjälp av Kronofogdemyndigheten och begära hjälp med avhysning. Detta är dock ingenting jag skulle rekommendera i första hand eftersom det kan leda till ännu större och mer komplicerade konflikter, men det är som sagt ett alternativ.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare