FrågaARBETSRÄTTSjuk 13/08/2018

Karensdag vid sjukdom hos deltidsanställd

Hej,

jag jobbar två dagar i veckan. Om jag blir sjuk hur blir karensdagen då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Karensdag och rätten till ersättning vid sjukdom regleras i stort i lagen (1991:1047) om sjuklön, vilken även kallas sjuklönelagen. I och med att du arbetar två dagar i veckan utgår jag ifrån att du är deltidsanställd.

När arbetstagaren har rätt till sjuklön

Rätten till sjuklön börjar i och med anställningstiden börjar. Om den avtalade anställningstiden är kortare än en månad börjar rätten till sjuklön när arbetstagaren har påbörjat anställningen och har varit anställd i 14 kalenderdagar i följd, så länge arbetstagaren inte har varit ogiltigt frånvarande (3 § sjuklönelagen).

För att arbetstagaren ska få sin sjuklön utbetald behöver hen ha sådan sjukdom som sätter ned arbetsförmågan (4 § sjuklönelagen) samt avstå från sitt arbete hos arbetsgivaren (7 § första stycket sjuklönelagen). Vad för sjukdom som sätter ned arbetsförmågan varierar beroende på den anställdes arbetsuppgifter och om det finns andra jämförbara arbetsuppgifter hen kan åta sig.

En sjuklöneperiod omfattar 14 följande kalenderdagar (7 § första stycket sjuklönelagen), det betyder att även arbetsfria dagar räknas in.

Karensdagen och när den börjar

Karensdag är den dag i en sjukperiod som arbetstagaren inte får sjuklön för, vilket är den första dagen i sjukperioden(6 § sjuklönelagen). Det inräknar inte alla dagar arbetstagaren skulle ha arbetat. Arbetsdomstolen har tidigare bedömt att en tillfälligt beordrad övertidsarbetsdag inte var att anse som första dagen i en sjukperiod. Första dagen var den första ordinarie arbetsdagen. Det betyder att om arbetstagaren ska jobba en tillfällig övertidsdag på söndagen men blir sjuk på lördagen så blir nästkommande ordinarie arbetsdag en karensdag (om arbetstagaren är fortsatt sjuk).

Hur det blir för dig

Karensdagen är normalt den första ordinarie arbetsdagen. Det betyder att om du arbetar tisdag och onsdag och sjukanmäler dig på måndagen blir tisdagen din karensdag. Din sjuklöneperiod är sedan dagen för din karensdag och 13 kalenderdagar i följd.

Du är välkommen att ställa fler frågor ifall du har några ytterligare funderingar.

Joel ÅkerlindRådgivare