Kapning av personuppgifter

Hej!

Jag har en fråga angående kapning av personnummer.

Vem är ansvarig om ens personnummer skulle kapas på grund av att det getts ut av en myndighet? För det finns ju vissa myndigheter som får göra det utan samtycke från personen som det gäller. Om det då tas en massa lån och annat som den personen blir betalnings skyldig till. Borde inte den myndighet som lämnat ut det, och möjliggjort det brottet vara skyldig till ersättning för den skadan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Personuppgifter, bland annat personnummer, är offentlig uppgifter som vem som helst kan ta del av med stöd av offentlighetsprincipen. Offentliga handlingar är myndigheten skyldig att lämna ut och den är (i princip) förhindrad att efterfråga vad uppgiften ska användas till.

Att en myndighet med stöd av lag lämnar ut en personuppgift kan därmed inte skapa ett ansvar för att personuppgiften vid ett senare tillfälle används för bedrägeri. Det finns ingen möjlighet att begära skadestånd för att myndigheten lämnat ut en uppgift den är skyldig att lämna ut enligt lag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare