Kapitalvinstbeskattning vid gåva av bostadsrätt

Hej! Jag har en undran angående en bostadsrätt som min mamma vill ge mig som gåva. Bostadsrätten ska ej ingå som förskott på arv & gåvan kommer isåfall vara belagd med överlåtelseförbud enligt utökningsbalken och att gåvan då ej får utmätas( av kronofogden) Det jag undrar över är hur skatten blir om jag säljer bostadsrätten? Om jag hade köpt bostadsrätten så beskattas vinsten vid en försäljing. Men hur beskattas en bostadsrätt som jag har fått i gåva vid en försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om hur man räknar ut skatten finns i Inkomstskattelagen (IL) som du finner https://lagen.nu/1999:1229. Vid försäljning av en bostadsrätt som erhållits genom gåva gäller den så kallade kontinuitetsprincipen enligt IL 44 kap 21 §. Detta innebär att du inträder i din mors skattemässiga situation. För kapitalvinstberäkningen innebär det att du från den ersättning du erhåller vid försäljningen drar av det anskaffningsvärde din mor hade för lägenheten tillsammans med utgifter för mäklare och förbättringsutgifter. Du övertar således din mors anskaffningsvärde för bostadsrätten vid beräkning av kapitalvinsten.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare