FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/11/2015

Kapitalförsäkring vid självmord

Påverkas kapitalförsäkringars utfall av det sätt man väljer att dö på?

Är terminalt sjuk i cancer och överväger assisterat suicid i Schweiz och har två kapitalförsäkringar med maken som förmånstagare.

Testamente finns där särkullsbarn erhåller sin laglott.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Först och främst vill jag beklaga den mycket tråkiga situation ni befinner er i.

Jag förutsätter att det handlar om en livförsäkring enligt vilken kapital faller ut till förmånstagaren vid dödsfall. För att veta vad som gäller angående en kapitalförsäkringens utfall då dödsfallet skett genom någon form av självmord behöver man kontrollera vad som står i försäkringsavtalet. Olika försäkringsbolag har olika villkor, men efter att ha granskat några olika försäkringsbolags standardavtal kan jag sluta mig till att en vanlig klausul är att utfallet beror på huruvida det kan antas att kapitalförsäkringen tecknats utan tanke på självmordet om detta skett inom ett år efter det att försäkringen tecknats. Utfallet påverkas inte av att dödsfallet skett genom självmord om försäkringen tecknats mer än ett år innan dödsfallet.

Som sagt så är detta inget säkert svar då olika försäkringsbolag använder sig av olika standardavtal. Mitt tips till er är således att kontrollera vad som står i avtalet ni tecknat.

Återkom gärna till mig om ni skulle behöva vidare konsultation eller om jag missuppfattat någonting!

Med vänlig hälsning,

Viktor Wihlstrand

Viktor WihlstrandRådgivare