FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/10/2020

Kaniner i lägenheten?

Min granne har kaniner vid ytterdörren som är ca 5meter från min ytterdörr. Får dom det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår inte vilken typ av bostad du lever i. Ifråga om bostadsrättslägenheter eller hyreslägenheter är det inte förbjudet att ha kaniner i lägenheten vid ytterdörren, under förutsättning att ohyra inte sprids. En bostadsrättshavare eller en hyresgäst kan till exempel få nyttjanderätten till lägenheten förverkad om denne genom vårdslöshet är vållande till att ohyra förekommer i lägenheten (7 kap. 18 § bostadsrättslagen och 12 kap. 42 § jordabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare