Kan vi testamentera bort sommarhuset med möjlighet för särkullbarnen att lösa ut sin andel?

Vi är gifta med två barn var, men inga gemensamma barn. Då vi inte har någon kontakt med min makes barn och vi har ett gemensamt sommarhus där mina barn har spenderat mycket tid, undrar jag om det är möjligt att ge mina barn möjligheten att lösa ut makens barn, om de så vill, även om inte makens barn egentligen vill bli utlösta utan helt plötsligt kanske får för sig att de vill börja nyttja sommarstugan, vid vår bortgång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag tolkar din fråga är ni gifta, ni har två barn var, men inga gemensamma barn. Ni har inte någon kontakt med din makes barn. Du och din make har ett gemensamt sommarhus där dina barn har spenderat mycket tid. Du undrar därmed om det är möjligt att ge dina barn möjligheten att lösa ut makens barn, om de så vill.

Enligt svensk rätt finns det en långtgående rätt att testamentera bort sin egendom. Däremot har den avlidnes bröstarvingar (den avlidnes barn) alltid rätt till sin laglott. Det är således inte möjligt att göra sina barn helt arvlösa. Laglotten är hälften av arvslotten. Arvslotten är vad barnet skulle ärvt om det inte fanns något testamente, medan laglotten således är hälften av det. Enkelt exemplifierat; är din kvarlåtenskap 100.000 kronor skulle dina två barn ärvt detta 50/50 (dvs. 50 000 kronor vardera). Om du testamenterat bort alltihop kan barnen påkalla jämkning av testamentet och har rätt till hälften (25 000 kronor vardera).

I ert fall kan ni testamentera bort sommarhuset till dina barn. Om det inte inkräktar på laglotten är det i praktiken inte något problem; då kan din makes barn få andra tillgångar tilldelat sig. Laglotten ger däremot inte rätt till viss egendom utan till en ekonomisk andel. Det innebär i sådana fall att arvingarna av sommarhuset kan betala de andra arvingarna den summa som krävs för att laglotten ska uppfyllas.

Det bör uppmärksammas att du och din make sannolikt inte kommer att gå bort samtidigt. Därför är min rekommendation att ni skriver ett testamente. Antingen kan ni skriva att dina barn ska ärva hälften efter den som avlider direkt, eller så kan ni testamentera till varandra med villkoret att det sedan ska gå vidare till dina barn. Om vi tänker oss att du avlider först kommer det att ske en bodelning varvid halva sommarhuset redan är din makes (då jag tolkar det som att ni äger hälften vardera). Den andra halvan utgör kvarlåtenskap efter dig, som testamenterats till din make eller till dina barn. Om det testamenterats till dina barn är det inget problem; de kommer då att äga sommarfastigheten tillsammans med din make. Om din make avlider först sker det, på samma sätt, en bodelning. Den ena halvan är din, och den andra utgör kvarlåtenskapen efter honom. Om hans halva testamenterats till dig, eller till dina barn och det inkräktar på hans barns laglott, får den som tagit emot arvet lösa ut hans barn.

Sammanfattningsvis är det möjligt att uppnå det ni önskar. Rätten till laglott för din makes barn utgör inte en rätt i viss egendom utan en ekonomisk rättighet. Under förutsättning att det finns ekonomiska möjligheter att ge hans barn tillräckligt för att fylla upp laglotten kommer sommarfastigheten att gå i arv som ni önskar. Det blir i princip bara om man inte har råd att täcka särkullbarnens laglott som det blir aktuellt att sälja fastigheten (eller att ge dem delar av den).

Jag kan inom expresstjänsten inte göra någon närmre bedömning exakt över hur ert testamente bör upprättas. Min rekommendation är att ni anlitar en jurist som går igenom allt med er och är behjälplig med att upprätta testamentet. Om ni önskar hjälp från en av våra jurister på Lawline Juristbyrå är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare