FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/08/2019

Kan vi ta bort de grenar från grannens träd som hänger in över vår tomt?

Vi har en villafastighet. På grannens tomt står en mycket stor blodbok. Flera grenar hänger in över vår tomt och en sträcker sig över förrådstaket. Kan vi ta bort alla de grenarna? Grannen avled nämligen för ca fem år sedan och sedan dess står hus och trädgård och förfaller. När vattenrören frös sönder en vinter och det blev översvämning lyckades en annan granne få tag på den bortgångna kvinnans dotter, efter många misslyckade försök. Dottern bor på annan ort och sa att hon inte orkar ta tag i föräldrahemmet. Det är alltså svårt att kommunicera med "ägaren". Hur ska vi gå tillväga för att göra oss av med grenarna på laglig väg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni har vänt er till Lawline med er fråga.

I jordabalken (JB) finns det regler om vad som gäller i er situation.

Ni har rätt att ta bort grenarna

Ni får lov att ta bort grenarna enligt lag, om de är till besvär för er (3 kap. 2 § första stycket JB).

En förutsättning är att ni äger er villafastighet eller att ni har tomträtt till den (3 kap. 2 § andra stycket JB). Om ni bara hyr fastigheten har ni inte rätt att ta bort grenarna.

Först bör ni kontakta den bortgångna kvinnans dotter

Det är viktigt att ni försöker kontakta den bortgångna kvinnans dotter innan ni tar bort grenarna. Även om borttagandet kanske inte skulle leda till någon skada för hennes del, ligger det i linje med den allmänna principen om hänsyn mellan grannar att försöka ta kontakt innan ni gör något (3 kap. 1 § JB). Ni bör alltså ge henne en chans att ta bort grenarna själv om hon vill det.

Det är bra om ni på något sätt dokumenterar att ni har försökt ta kontakt med dottern, så att det går att bevisa om det skulle uppstå en konflikt mellan er.

Sammanfattning

Ni har en lagstadgad rätt att ta bort grenarna om de är till besvär för er, men först bör ni kontakta den bortgångna kvinnans dotter och ge henne en chans att ta bort dem själv. Viktigt är också att ni äger villafastigheten eller har tomträtt till den.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga! Om ni har fler funderingar så får ni gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare