Kan vi skriva att vi inte har rätt till varandras saker om vi gifter oss?

Hej

Jag är sambo sedan 17 år. Vi har vara två barn sedan innan och ett gemensamt.

Vi säger att vi gifter oss.

Kan vi då skriva att jag inte har rätt till hans företag?

Jag skulle vilja ta bort det och eget sparande från äktenskap. ( så ingen av oss blir utnyttjade).

Vad är säkrast för oss?

Mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Du har helt rätt i att ni kan "skriva" att ni inte har rätt till varandras egendom. Jag börjar med att förklara i vilken situation en make kan behöva ge egendom till andra maken, och därefter hur du och din man kan göra för att undvika det.

Bodelning
Om du och din man är gifta, ska ni genomföra en så kallad bodelning om ni skiljer er eller om någon av er dör (9 kap 1 § ÄktB). En bodelning innebär att värdet av alla saker ni har, som är giftorättsgods, delas på hälften mellan er (10 kap 1 § och 11 kap 3 § ÄktB).

Giftorättsgods definieras i lagtexten som "egendom som inte är enskild egendom" (7 kap 1 § ÄktB). Det betyder alltså att allting är giftorättsgods till en början och ska delas på. För att någonting ska hamna utanför en bodelning krävs att det är enskild egendom.

Enskild egendom kan uppkomma på olika sätt (7 kap 2 § ÄktB). Det första sättet är om du och din man skriver ett äktenskapsförord där ni anger att vissa saker inte ska ingå i en bodelning. Det andra och tredje sättet är om någon av er fått saken i gåva eller genom testamente, med ett villkor att det ska vara mottagarens enskilda egendom.

Vad jag förstår har varken du eller din man fått de saker du nämner i frågan i en villkorad gåva eller genom villkorat testamente. Ni måste därför skriva ett äktenskapsförord för att inte behöva ge hälften av värdet av sakerna till den andra i en bodelning.

Äktenskapsförord – viktigt att tänka på
Som nyss nämnt behöver du och din man skriva ett äktenskapsförord för att vara säkra på att han får behålla sitt företag och du dina sparpengar. Jag beskriver här några saker som kan vara bra att tänka på i er situation.

Viktigt att veta är att avkastning av enskild egendom är giftorättsgods och inte enskild egendom (7 kap 2 § ÄktB). Om du till exempel har dina pengar på ett sparkonto med ränta, kommer räntan automatiskt bli giftorättsgods. Ni måste därför skriva in i äktenskapsförordet att även avkastning av enskild egendom ska hållas utanför en bodelning (om det är vad ni vill).

Det är även bra att ha i åtanke att ett äktenskapsförord måste undertecknas av både dig och din man, samt skickas in till Skatteverket för att vara giltigt (7 kap 3 § ÄktB). Jag rekommenderar därför att ni skriver och skickar in det före ni gifter er. Då kommer det börja gälla dagen då äktenskapet ingås och ni riskerar inte att den andra inte vill skriva under. Det går nämligen inte att tvinga sin make till det i efterhand.

Sammanfattning och råd
Sammanfattningsvis är det säkrast att skriva ett äktenskapsförord om ni vill undvika att behöva dela på värdet av företaget och dina sparpengar vid en skilsmässa eller dödsfall. Gör gärna färdigt det före giftermålet och glöm inte att skriva in att eventuell avkastning också ska vara enskild egendom.

Om ni vill ha hjälp att upprätta ett äktenskapsförord råder jag er att kontakta någon av våra duktiga jurister på Lawline eller besöka vår onlinetjänst för avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar eller andra frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare