Kan vi skriva äktenskapsförord av fördelning av egendom om 30 % och 70 %?

Jag och min sambo ska gifta oss och har pratat med en jurist om äktenskapsförord. I dagsläget så är jag den enda inkomsttagaren i boendet. Jag har en hög lön medan min sambo följer min karriär och stöttar mig i den. Vi tillsammans har kommit överens om att dela alla pengar 70/30. Mina pengar får hon 30% av och hennes pengar får jag 30% av vid en skiljsmässa.

Juristen/advokaten vi har pratat med säger att det inte går att skriva in en sådan delning. Vi förstår inte riktigt varför det inte går? Skrivs inget äktenskapsförord så delas allting 50/50, då borde det vara enkelt att skriva in att delningen istället ska vara 70/30?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan vi skriva ett äktenskapsförord för framtida förvärvad egendom?

Det är möjligt att formulera ett äktenskapsförord baserat på framtida egendom, det vill säga, egendom som tillfaller någon av makarna under äktenskapets gång kan göras till makens enskilda. Det är generellt viktigt att äktenskapsförord är så tydligt och specifikt utformat som möjligt för att undvika att det i framtiden uppstår oklarheter eller delade meningar om hur det ska tolkas.

I de fall äktenskapsförord tar sikte på framtida förvärv är det dock svårt att utpeka speciell egendom som ska omfattas. Utgör skrivelsen enbart en bestämmelse om att 30 % av all hennes egendom ska tillfalla dig, föreligger emellertid inte hinder för att upprätta ett sådant äktenskapsförord.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare