Kan vi sköta en fastighetsaffär själva eller är det bäst att anlita juridisk hjälp?

Min syster och jag ska få vår mammas fritidshus i gåva eller förtida arv. Jag vill gärna köpa huset och betala hälften av värdet till min syster. Vi ska värdera det först. Är det något jag ska tänka på? Kan vi göra upp det hela själva eller är det bäst att kontakta en advokat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga är du och din syster överens om att du ska köpa ut henne efter en värdering. Om så inte är fallet finns det som regel lagligt stöd att begära tvångsförsäljning av en fastighet enligt samäganderättslagen. Jag får dock uppfattningen att det inte är aktuellt i ditt fall, och kommer att ha som utgångspunkt att ni är överens.

Ni kan göra upp om försäljningen själva

I Sverige råder avtalsfrihet vilket innebär att om du och din syster är överens om köpeskilling och att du ska köpa hennes andel av fastigheten kan ni göra upp det själva.

Det krav som finns är det formkrav för fastighetsköp som Jordabalken (JB) stadgar. Kravet för köp av fastighet är att köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen, en förklaring om att egendomen överlåtes på köparen av säljaren samt handlingen ska vara skriftlig och undertecknad av både köparen och säljaren (4 kap. 1 § Jordabalken, JB).

Sammanfattningsvis kan ni göra upp om köpet av hennes andel i fastigheten utan att kontakta en advokat. Det krävs dock att ni är överens och att ni utformar ett köpeavtal som uppfyller formkravet. Även om ni inte måste kontakta en jurist kan det alltid vara en god idé att göra så. Det är ett tryggt sätt att vara säker på att alla papper blir korrekt utformade och för att undvika eventuella tvister i framtiden.

Jag kan varmt rekommendera att ni bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline för ändamålet. Juristen kan hjälpa er att upprätta köpehandling som är korrekt formulerad. Har ni inte möjlighet att träffa någon av våra jurister i våra lokaler kan mötet ske per telefon, e-post eller Skype. Det som passar er bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare