Kan vi få en avbetalningsplan hos Kronofogden?

Tjena har en fråga jag och mina två vänner har just nu en skuld till 4 olika försäkringsbolag och dem vill inte gå med på någon avbetalningsplan längre än 6 månader och totalsumman ligger på 400000kr jag undrar om skulden går till kronofogden kan det finnas möjlighet att göra en avbetalningsplan på t.ex 3 eller 5 år eller kommer kronofogden ta hänsyn till vad försäkringsbolaget eller vad har vi för möjlighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om skulden går till Kronofogden kommer det att beslutas om utmätning av era tillgångar. Utmätningen innebär att Kronofogden kan ta i anspråk de tillgångar ni har och sälja dem för betalning av skulden. Så kan ske genom att Kronofogden besöker er i hemmet, men även genom utmätning av lön. Vid utmätning av lön vänder sig Kronfogden direkt till arbetsgivaren med beslut om att en viss del av lönen ska sändas till Kronofogden.

Kronofogden har däremot ingen möjlighet att besluta om en avbetalningsplan ensidigt. För att en avbetalningsplan ska komma till stånd krävs det att försäkringsbolaget går med på det. Det innebär att du/ni måste komma överens med försäkringsbolaget, inte med Kronofogden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare