FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/11/2017

Kan vem som helst initiera att någon får ett näringsförbud?

Kan vem som helst initiera att någon får ett näringsförbud

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Näringsförbud innebär att en person under en viss tid inte får bedriva eller ta del i näringsverksamhet (1 § lag (2014:836) om näringsförbud). Det är domstolen som beslutar om näringsförbud. Begäran om förbudet får göras av åklagare och i vissa fall även Kronofogdemyndigheten och Konkurrensverket (15-17 § lag (2014:836)). Vem som helst kan alltså inte initiera att någon får ett näringsförbud.

Ofta ges näringsförbud på grund av att personen gjort sig skyldig till grov ekonomisk brottslighet. Vem som helst kan därför initiera själva brottsutredningen genom att anmäla misstanke om brottet till Ekobrottsmyndigheten eller polisen. Det är dock sedan upp till åklagaren att begära näringsförbud.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare