FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/04/2019

Kan vårdnadshavare flytta barn utan faderns samtycke?

Jag väntar första barnet med min sambo (vi är inte gifta). Jag är folkbokförd i ett annat län än det län jag jobbar och bor i tillsammans med min sambo. Vi hyr ett hus där vi båda står skrivna på hyreskontraktet. Vad är det som gäller om jag föder barnet i det länet jag inte är folkbokförd i. Kan jag med lagen på min sida flytta tillbaka hem med barnet till länet jag är folkbokförd i utan faderns tillstånd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i föräldrabalken (FB).

Eftersom ni inte är gifta kommer du bli ensam vårdnadshavare till ert barn (FB 6 kap. 3 §). Detta betyder att det är du som har ansvar över barnets personliga förhållanden (FB 6 kap. 2 § andra stycket).

Som ensam vårdnadshavare kan du då flytta tillbaka hem med barnet till det län du är folkbokförd i utan faderns tillstånd.

Fadern kan dock såklart väcka talan om ensam eller gemensam vårdnad (FB 6 kap. 5 §).

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare