Kan upprepad försening leda till uppsägning?

Min sambo hade fått jobb på hemtjänst och jobbat där i 2 veckor och skulle göra deligering en tisdag. Han hade dessutom fått ledigt för att vi skulle åka till stockholm som varit planerad i 1 år och inte kunde avbokas. När vi skulle hem så gick vår bil hem och vi satt fast och min sambo ringde sitt jobb och förklarade att han kanske inte kunde ta sig hem i tid för att hinna till deligeringen, dom säger då att han nog inte kan jobba kvar där, 20 min senare hade vi löst så vi skulle hinna hem till hans deligering och han ringer upp och då har chefen redan skrivit ut honom ur systemet och avbokat deligeringen. Kan tillägga att det var en vikarie chef då hans chef var på semester. Har dom rätt att göra så? Han hade 1 varning då han en morgon kommit 1 timma sent pga han försovit sig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS).

I mitt svar utgår jag från att din sambo haft en tillsvidareanställning på hemtjänsten.

Finns det giltiga skäl för uppsägning?

Din sambo har blivit uppsagd på grund av personliga skäl. För att en arbetsgivare ska kunna säga upp någon krävs det att uppsägningen är sakligt grundad (LAS 7 § första stycket).

För att saklig grund ska finnas krävs det:

1. Att arbetsgivaren har uppgett skäl för uppsägningen, det finns en skyldighet för arbetsgivaren att lämna sådana skäl om din sambo begär det (LAS 9 §). I just din sambos fall rör dig sig här om en försening, alternativt upprepad försening.

2. Skälen för uppsägningen ska vara acceptabla, det får inte röra sig om exempelvis något diskriminerande. Det rör sig om ett acceptabelt skäl i din sambos fall.

3. Skälen för uppsägningen måste vara för handen, vilket är fallet här då din sambo tidigare varit försenad och nu meddelat att han skulle komma att bli försenad.

4. Det ska ske en väsentlighetsbedömning där det vägs mellan din sambos intresse att behålla sitt arbete och arbetsgivarens intresse av att avsluta den. Här tas det bland annat i sikte på hur länge din sambo varit anställd och om detta hänt tidigare. Just vid denna bedömning så finns det en del som talar både för din sambo och en del som talar för arbetsgivaren. Det som talar för att arbetsgivaren gjort rätt är här att din sambo endast varit anställd i två veckor och dessutom att din sambo redan sedan tidigare haft en varning för försening. Det som talar för att arbetsgivaren gjort fel är att det rör sig om två olika anledningar för förseningarna. Jag kan inte riktigt utläsa ur din fråga om det är så att bilen gått sönder eller om ni suttit fast i exempelvis en bilkö. Är det så att bilen gått sönder så kan detta varit något som din sambo inte haft kontroll över vilket talar för att arbetsgivaren gjort fel i att skriva ut honom från systemet.

5. Om vi skulle komma fram till att ovanstående punkter är uppfyllda och att det skett korrekt till så krävs det ändå att arbetsgivaren vidtar mindre ingripande åtgärder än uppsägning. Din sambo har redan fått en varning, vilket är en mindre ingripande åtgärd. Frågan är då om arbetsgivaren borde gjort något mer innan denne sagt upp din sambo. Eftersom jag inte riktigt vet hur omständigheterna sett ut tidigare under anställningen, med vad som sagts under den första varningen är detta något som jag kommer få svårt att ge ett konkret svar på. Det kan både ses som att arbetsgivaren gjort rätt på grund av att det skett under så kort tid efter den första varningen, men det kan även ses som att arbetsgivaren borde gjort mer.

Har något annat inte skett korrekt?

Oavsett om vi kommer fram till att uppsägningen varit sakligt grundad eller inte så krävs det att uppsägningar ska vara skriftliga och dessutom att detta besked innehåller information om vad din sambo ska göra för att eventuellt ogiltigförklara uppsägningen eller yrka skadestånd (LAS 8 §). Dessutom skulle din sambo blivit meddelad om uppsägningen två veckor i förväg, och om din sambo är fackligt organiserad skulle samtidigt den arbetstagarorganisation han tillhör blivit meddelad (LAS 30 §).

Vad kan din sambo göra?

Eftersom arbetsgivaren inte agerat rätt (gällande det jag skrivit precis ovan) Kan din sambo få skadestånd (LAS 38 §).

Skadestånd kan krävas inom fyra månader från det att din sambo blivit uppsagd (LAS 41 §). Blir inte arbetsgivaren underrättad inom fyra månader så förlorar din sambo rätten att kräva skadestånd (LAS 42 §).

Är det så att uppsägningen inte ens skulle vara sakligt grundad så kan den förklaras ogiltigt om din sambo yrkar det. Blir det en tvist om uppsägningen var giltig eller inte så ska inte anställningen avslutas förrän tvisten avgjorts i domstol, din sambo får då inte stängas av från arbetet om det inte finns särskilda skäl för det och har rätt till lön (LAS 34 § andra stycket).

Vill din sambo att uppsägningen ska ogiltigförklaras ska din sambo meddela arbetsgivaren om detta enligt huvudregeln två veckor efter uppsägningen skedde, men eftersom din sambo inte fått någon information hur han ska göra för att ogiltigförklara uppsägningen från arbetsgivaren så förlängs tiden till en månad från det att han blivit uppsagd (LAS 40 § fösta stycket). Meddelar inte din sambo arbetsgivaren inom denna tid så förlorar han rätten att kunna ogiltigförklara uppsägningen (LAS 42 §).

Slutsats

Det är inte självklart om arbetsgivaren gjort rätt eller fel när denna sagt upp din sambo. Det kan finnas omständigheter som talar både för och emot din sambo. Det främsta som talar för att uppsägningen varit giltig är att din sambo varit anställd en så pass kort period och att han redan haft en varning för sen ankomst. Gick bilen sönder var det förmodligen inte något som din sambo kunnat kontrollera och i sådant fall anser jag att det inte borde leda till en giltig uppsägning.

Utöver detta så har din sambo rätt till skadestånd för att inte han blivit meddelad om att uppsägning kommer ske två veckor i förväg, att uppsägningen inte var skriftlig och att han inte fått information om hur han ska gå tillväga för att yrka skadestånd eller ogiltigförklaring av uppsägningen.

Jag hoppas mitt svar varit till vägledning. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare