Kan två parkeringsböter utfärdas inom 24 timmar?

Hej

Fick parkeringsböter enligt följande

Tid för uppställning 20200117 09:54-10:04

påföljande bot

Tid för uppställning 20200118 09:18-09:28

Vad jag förstår har inte 24 timmar förflutet

Är det riktigt med två böter enl ovanstående

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det måste ha gått minst 6 timmar mellan parkeringsböterna

Förutsättningarna för att en ny parkeringsbot ska kunna utfärdas är att minst sex timmar har förflutit och ett nytt kalenderdygn påbörjats.

Det behöver alltså inte ha förflutit 24 timmar innan en ny parkeringsbot utfärdas. I ditt fall har ett nytt kalenderdygn påbörjats och det har förflutit mer än sex timmar.

Svaret på din fråga är därför ja, det är riktigt med två böter enligt ovanstående.

Avslutande ord

Även om det känns tråkigt, så hoppas jag att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt god dag!

Med vänliga hälsningar,

Mattias TörnströmRådgivare