Kan transportstyrelsen kräva att jag ska lämna in nykterhetstester för att kunna få tillbaka mitt körkort?

Blev av med körkort på grund av cannabis och fick 7 månader spärtid. Nu har spärtiden gått ut men transportstyrelsen vill ha lärkaintyg 6 prover på 6 månader så måste jag vänta och lämna prover i 6månader innan jag får ansöka körkortstillstånd? Har inte rökt nånting sen jag blev av med körkort.

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag förstår att detta måste vara en frustrerande situation. Det är dock så att transportstyrelsen inte får meddela körkortstillstånd om en person är "opålitlig i nykterhetshänseende", se Körkortslagen 3 kap 2 §.

Eftersom du har blivit av med körkortet på grund av cannabis så är det inte avvikande att du behöver ta prover för att få ditt körkort tillbaka. Anledningen till att du blir tvungen att göra dessa tester är för att du ska kunna bevisa din lämplighet för dem.

Jag hoppas att detta har klargjort situationen för dig!

Vänligen,

David GardellRådgivare