FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut08/06/2022

Kan tjänande fastighet hävda parkeringsförbud för härskande fastighet framför servitutet som gäller garage?

Vår fastighet, härskande, har en servitutsupplåtelse för två garage. Nu hävdar ägaren av den tjänande fastigheten att vi inte får parkera framför de två garageportarna för att vi då blockerar deras in/utfart till deras uppställningsplats/parkering, belägen vänster om de två garagen, som de använder för släpkärror. Så som det ser ut idag så finns det ingen in/utfart rakt framifrån deras uppställningsplats/parkering så därav vill de ta väg framför de två garagen. Kan nämna att de två garagen som avses i servitutet ligger belägna i nordöstra hörnet av den tjänande fastigheten och framför var sin port får en bil precis plats innan den allmänna vägen börjar/fastighetsgränsen. Den tjänande fastigheten har redan två parkeringsplatser på andra områden på sin fastighet som de kan nyttja ostört från vårt servitut samt att där inte finns några andra blockeringar. Kan tjänande fastighet hävda parkeringsförbud för härskande framför garageportarna? Servitutets lydelse är enligt: "Undertecknad, xxx xxx, pers.nr, adress, upplåter härmed i egenskap av ägare till fastigheten xxx, xx kommun - tjänande fastighet - rätt för ägaren till fastigheten xx, xx kommun - härskande fastighet - att för all framtid - dels utan ersättning nyttja två på den tjänande fastigheten befintliga garage; - dels äga tillträde till den tjänande fastigheten för begagnande av garagen samt för erforderligt underhåll av dessa. Denna upplåtelse må utan undertecknads vidare hörande inskrivas i den tjänande fastigheten.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att er fastighet har ett avtalsservitut gällande två garage er härskande fastighet har rätt att nyttja på den tjänande fastigheten. Framför dessa garage finns en yta som ryms för parkering, vilket är ett utrymme ni gärna vill nyttja och anser er ha rätt att nyttja. Ägaren av den tjänande fastigheten menar dock att de behöver ytan för att kunna komma åt en uppställningplats/parkering bredvid garagen. Frågan är således om den tjänande fastigheten kan hävda parkeringsförbud för er härskande fastighet framför garageportarna.

Servitut regleras i Jordabalken (JB) 14 kap

Grundläggande om servitut
Avsikten med att inrätta ett servitut är att förbättra en fastighet genom att tillföra den funktioner för att lösa behov, som inte kan tillgodoses på ett tillfredställande sätt inom fastighetens gränser.

Servitut formas genom avtal i enlighet med JB 14 kap 1 § och kan utgöra exempelvis en utfartsväg, rätt till parkeringsplats, rätt till vatten, rätt att hålla ledning - allt på andra fastigheter.

I detta fall gäller servitutet två garage på den tjänande fastigheten.

Servitutsavtalet i en bedömning av ert fall
Vad som framgår av avtalets lydelse har er härskande fastighet rätt att utan ersättning nyttja de två garagen och underhålla dessa på den tjänande fastigheten. Det innebär motsatsvis att den tjänande fastigheten har rätt att nyttja resten av sin fastighet, men har inte rätt att inskränka er rätt till att nyttja ert servitut. I enlighet med NJA 2018 s. 200 p 21 kan hinder som är flera och/eller betydelsefylla för nyttjandet av servitutet inte godtas och är inte gällande. Exempelvis bör den tjänande fastigheten inte ha rätt att parkera sina bilar utanför garaget och hindra ert utövande av servitutet.

Som framgår av frågan har den tjänande fastigheten möjlighet till parkering på annan del av sin fastighet, och detta ger upphov till att, för er härskande fatsighet, avtala med den tjänande fastigheten om att servitutet även ska omfatta ytan framför garagen.

Jag hoppas att jag besvarat din fråga och att du har fått rättsläget klargjort.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare