Kan tidningar tvingas till att ta bort uppgifter i artiklar på grund av GDPR?

Kan jag använda dataskyddförordningen till att fråga ansvarig utgivare om att radera en artikel i en tidning?

Lawline svarar

 Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill veta om en tidning kan tvingas att radera personuppgifter i en artikel, med argumentet att behandlingen av personuppgifterna strider mot GDPR.

Allmänt om GDPR och svensk rätt

General Data Protection Regulation (GDPR) handlar om behandling av personuppgifter. GDPR är en EU-förordning, vilket innebär att den är direkt tillämplig i svensk rätt. Rättigheter som stadgas i GDPR kan alltså som utgångspunkt göras direkt gällande mot såväl företag som myndigheter. Enligt GDPR artikel 17 finns vidare en rätt att bli raderad, alltså en rätt att få sina personuppgifter borttagna.

Av GDPR artikel 85 framgår dock att EU:s medlemsstater får lagstifta om avvikelser från de rättigheter som finns i GDPR, när det handlar om behandling av personuppgifter för journalistiska ändamål. Av den anledningen har Sverige stiftat lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (dataskyddslagen). Av 1 kap. 7 § 2 st. dataskyddslagen följer vidare att bland annat artikel 17 i GDPR inte ska tillämpas vid behandling av personuppgifter som sker för journalistiska ändamål.

Sammanfattning och slutsats

Det går alltså inte att, med stöd av GDPR, tvinga en tidning att ta bort personuppgifter ur en artikel eftersom behandlingen av personuppgifterna i sådana fall sker för journalistiska ändamål.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare