Kan tidigare trafikbrott påverka möjligheten att bli ordningsvakt?

Hej jag vill bli ordningsvakt men jag har våldslöshet i trafik från 2019-11-01, det var vinter väglag och när bilen framför mig bromsa så fick jag ingen bra grepp så jag orsakade trafikolyckan genom och köra in i bilen framför och blev dömd för vårdslöshet i trafik på plats, så jag undrar om detta gör mig olämplig för och bli ordningsvakt eller om jag fortfarande är lämplig

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om tidigare trafikbrott kan påverka din möjlighet att bli ordningsvakt. Regler om vad som krävs för att bli ordningsvakt finns i Lag om ordningsvakt (LOV).

Allmänt om förutsättningarna för att bli ordningsvakt
En ordningsvakt förordnas av Polismyndigheten. Som kvalifikationskrav krävs att den som förordnas som ordningsvakt har fyllt 20 år och med hänsyn till laglydnad och övriga omständigheter är lämplig för uppdraget enligt 4 § LOV. Inledningsvis prövas laglydnad och därefter sker en allmän lämplighetsprövning av övriga tillgängliga omständigheter.

Laglydnadsprövning
Vid prövning av sökandens laglydnad inhämtar Polismyndigheten uppgifter från den enskildes belastningsregister. Hänsyn tas till brottets straffvärde, omständigheterna vid brottet och den tid som har förflutit från det att brottet begicks.

I Polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om ordningsvakter (PMFS 2017:12) bör brott som inträffat de senaste fem åren beaktas. Om en sökande har begått brott med fängelse i straffskalan bör Polismyndigheten, med hänsyn till brottets karaktär och omständigheterna vid brottet, överväga att avslå ansökan. Exempel på brott där huvudregeln är att ansökan avslås är uppsåtliga brott mot liv och hälsa, frihet och frid, tillgreppsbrott, vapen-, narkotika- och dopningsbrott, smuggling, brott mot tystnadsplikt samt mutbrott. En ansökan bör även avslås när det är fråga om flera mindre allvarliga brott eller förseelser som inte medfört svårare påföljd än böter men som sammantaget tyder på bristande respekt för gällande regler.

I ett tidigare mål från kammarrätten (mål nr 6381-13) hade en person gjort sig skyldig till upprepade trafikbrott med penningböter som påföljd. Omständigheterna i målet gav stöd för att sökanden hade en sådan bristande respekt för gällande författningar att hans ansökan om att bli ordningsvakt skulle avslås.

I ditt fall:
För att förordnas som ordningsvakt krävs bland annat att personen med hänsyn till laglydnad är lämplig för uppdraget. Vid denna laglydnadsprövning sker en sökning i belastningsregistret och i regel beaktas brott som skett de senaste fem åren. Jag kan tyvärr inte uttala mig hur Polismyndigheten kommer att göra bedömningen av om du är lämplig eller inte för att bli ordningsvakt då det är en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet utöver enbart belastningsregistret.

Det som talar för att tidigare trafikbrott kan komma att beaktas är att det skett inom de senaste fem åren, det som däremot talar emot att brottet kommer att påverka din ansökan är att det rör sig om ett tillfälle och inte upprepade trafikbrott som i kammarrättsfallet som jag tog upp ovan.

Hoppas att informationen har varit till hjälp, om inte är du välkommen att höra av dig igen!

Fredrika SköldRådgivare