FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/04/2019

Kan tidigare trafikbrott påverka beviljande av körkortstillstånd för mc?

Hej! För cirka 3 år sedan åkte jag fast för att ha kört en avställd och obesiktigad bil. Nu när jag är äldre och visare och vänt mig bort från brottets bana vill jag börja köra motorcykel. Kan mina tidigare synder nu ställa till det för att få körkortstillstånd för mc?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett körkortstillstånd får meddelas för de som med hänsyn till personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon (3 kap. 2 § 1 st. Körkortslagen). Med lämplighet avseende personliga förhållandena menas att personen inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrig kan antas respektera trafikreglerna, visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken (3 kap. 2 § 2 st. Körkortslagen).

Om det vid prövningen av din ansökan om körkortstillstånd finns hinder mot att meddela körkortstillstånd på grund av dina personliga förhållande så ska en spärrtid bestämmas (3 kap. 9 § Körkortslagen). Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år. Vid bedömningen av personliga förhållanden beaktas hur du har respekterat trafikreglerna och visat ansvar och hänsyn i trafiken. Eftersom du åkt fast för att ha kört en avställd och obesiktad bil kan det anses att du på grund av personliga förhållanden finns hinder mot att meddela körkortstillstånd.

De brott som man blivit dömd för hamnar i belastningsregistret (3 § lag om belastningsregister). Hur länge ett brott ligger kvar i belastningsregistret beror på vilket straff man fått för brottet. Till exempel försvinner brott med fängelsestraff efter 10 år medan brott med bötesstraff försvinner efter 5 år (17 § lag om belastningsregister).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare