FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/12/2022

Kan Systembolaget neka mig att filma i butiken?

Hej. Jag undrar om systembolaget är allmän plats? Andra butiker är det under sina öppet tider men räknas ändå som privat ägd mark. systembolaget är ju dock dock ändå statligt ägt. Så jag undrar hur det fungerar. I syfte att filma och- eller fotografera. Har blitt nekad i att gå in butiken för misstanke om snatteri. Aldrig blitt ertappad dock. Är ej nekad att handla men måste be personal hämta varor utanför kassorna. vilket jag tycker är ganska kränkande. Så jag tänkte jag skulle gå dit med en kamera och fråga varför jag ej får gå innanför "butikspärrarna", eller vad det kallas. kan det neka mig att filma?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att det är tillåtet att fota och filma på allmän plats. Systembolagets butiker utgör i likhet med övriga butiker allmän plats. Som du säger räknas butiker emellertid som privat mark. Detta gäller även Systembolaget i deras verksamhet trots att bolaget är statligt ägt. Detta betyder att Systembolaget kan välja förbjuda dig att filma i deras lokaler på samma sätt som övriga butiker kan välja att förbjuda att filma. Systembolaget har således möjlighet att neka dig att filma inne i butiken.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare