Kan syskonbarn ärva?

Mina föräldrar och min bror är avlidna,han efterlämnade maka, två barn. Jag har inga anhöriga.

Vem ärver mej?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du vill veta vem som ärver dig, det framgår av informationen i din fråga att din närmaste familj är två brorsbarn. I övrigt har du inga anhöriga.

Vad säger lagen?

Frågor som rör arv regleras i ärvdabalken (ÄB). Arvsrätten för släktingar regleras i 2 kap ÄB. Av 2:1 ÄB framgår att de som ska ärva i första han är arvlåtarens barn. Finns inte barn ska enligt 2:2 ÄB arvlåtarens föräldrar ta hälften var av arvet. Finns inte arvlåtarens föräldrar kvar får dennes syskon ärva. Om även syskon saknas får syskonbarn då träda in som arvingar (2:2 2 st ÄB).

Dina syskonbarn kommer alltså att ärva dig förutsatt att dina familjeförhållanden förblir som de är idag (dvs om du inte gifter dig eller dylikt). Du kan även själv bestämma vem som ska få ärva dig genom att upprätta ett testamente.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare