Kan syskonbarn ärva?

Min moster dog nyligen.inga barn.mannen död. Alla syskonen döda.vi är tre syskonbarn.ärver vi tre? Kan hon testementera hela arvet till ngn utomstående el vän?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalken (ÄB) är tillämplig lag för din fråga.

Vem ärver?

Om den avlidne inte har skrivit något testamente kommer arvet att fördelas enligt den legala arvsordningen. I första hand är det den avlidnes barn som ärver (2 kap. 1 § ÄB). Om det inte finns några barn går arvet till den avlidnes föräldrar. Är föräldrarna avlidna fördelas arvet på den avlidnes syskon, och om även dessa är avlidna fördelas arvet på den avlidnes syskonbarn (2 kap. 2 § ÄB).

Enligt förutsättningarna i din frågeställning är ni syskonbarn legala arvingar till er moster och är berättigade till arv såvida er moster inte skrivit ett testamente som förutsätter annat.

Kan hon testamentera hela arvet till någon utomstående?

Man kan ändra vem som är berättigad till arv genom att upprätta ett testamente. Genom ett giltigt testamente fördelas arvet utifrån vad som står skrivet i testamentet istället för enligt den legala arvsordningen. Din moster kan ha valt att testamentera hela sin kvarlåtenskap till någon annan än er syskonbarn, det är fullt möjligt.

Sammanfattning

Enligt den legala arvsordningen är ni syskonbarn berättigade till arv, och kommer i så fall ärva lika stora delar. Om er moster valt att skriva ett testamente där hon valt att testamentera sin kvarlåtenskap till någon annan kommer ni inte att ärva henne förutsatt att testamentet är giltigt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du undrar något mer så ställ gärna en till fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare