Kan syskon ärva trots testamente mellan sambor?

kan syskon ärva efter sin avlidne bror eller syster som levt i ett samboförhållande och ett inbördes testamente skrivits mellan samborna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regleringen för arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Syskons arvsrätt
Generellt har syskon rätt till arv lite beroende på vilka andra arvingar som finns i livet. I första hand är det den avlidnes bröstarvingar, alltså barn, som har rätt till arv, 2 kap. 1 § ÄB. I andra hand är det den avlidnes föräldrar som har rätt till arv. Syskon till den avlidne har rätt till arv först då även någon förälder är avliden, 2 kap. 2 § ÄB.

Testamentes påverkan
Tanken är att den avlidnes önskan genom testamentet ska gälla. Det finns vissa undantagsregler för bröstarvingar som trots testamente har rätt att få ut sin laglott, alltså hälften av vad bröstarvingen egentligen skulle ha fått enligt den legala arvsordningen, 7 kap. 1 § ÄB. För syskon finns dessvärre inga motsvarande regler. Detta innebär att om syskonet som avlidit har testamenterat all sin kvarlåtenskap till sin sambo ska detta testamente gälla. I det fallet har syskonen inte rätt till arv efter det avlidna syskonet.

Det kan dock påpekas att testamentet blir utan verkan mot sambon om samboförhållandet upphör före testatorns död, 11 kap. 8 § ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare