FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/12/2022

Kan svenskt medborgarskap återkallas?

KAN SVENSKT MEDBORGARSKAP ÅTERKALLAS? Kan man bli av med svenskt medborgarskap?Finns lag som säger att man kan återkalla någons svenskt medborgarskap?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om staten kan återkalla ett svenskt medborgarskap och om det finns någon lag för det.

Din fråga aktualiserar regeringsformen som förkortas RF samt lag om svenskt medborgarskap.

Det finns ett grundlagsstadgat förbud att frånta någon dennes medborgarskap:

I 2 kap. 7 § 2st. RF finns det ett grundlagsstadgat förbud att ingen svensk medborgare får fråntas sitt medborgarskap. Det gäller oavsett om medborgaren är bosatt i riket eller inte. Dock får det föreskrivas för barn under arton år att medborgarskap ska följa föräldrarna eller en förälder. En sån föreskrift som ger möjlighet till undantag är lag om svenskt medborgarskap.

I 14 § lag om svenskt medborgarskap finns vissa förutsättningar för att någon ska fråntas sitt svenska medborgarskap innan personen fyller 22 år, detta kallas för preskription av medborgarskapet. Det är 3 rekvisit som behöver uppfyllas, 1. Om personen är född utomlands, 2. Aldrig haft hemvist i Sverige, 3. inte heller varit här under förhållanden som tyder på samhörighet med landet.

I 14 § 2st lag om svenskt medborgarskap kan medborgarskapet behållas om medborgaren ansökt om det innan 22 års ålder.

I 14 § 3st lag om svenskt medborgarskap anges att om någon fråntas sitt svenska medborgarskap så kan även dennes barn förlora svenskt medborgarskap om medborgarskapet förvärvats endast på grund av att föräldern som fått sitt medborgarskap återkallat varit svensk medborgare.

För att sammanfatta vad bestämmelserna i RF och lag om svenskt medborgarskap innebär det att den enda möjligheten för att ett medborgarskap ska kunna återkallas är genom preskription för en medborgare som inte har koppling till Sverige, men personen kan anmäla att denne vill behålla sitt medborgarskap så att det inte återkallas.

Det går att frånsäga sig sitt svenska medborgarskap:

Enligt 15 § lag om svenskt medborgarskap kan den som har svenskt medborgarskap frånsäga sig sitt svenska medborgarskap. Frånsägandet kan beviljas om personen inte har hemvist i Sverige, det krävs även att personen har ett annat medborgarskap än svenskt medborgarskap så att personen inte blir statslös.

För att sammanfatta din fråga:

Det finns en grundlagsskyddad rättighet att medborgarskapet inte får fråntas någon som är svensk medborgare, men i 14 § lag om svenskt medborgarskap finns en föreskrift som kan göra att medborgarskapet förloras om det inte finns någon koppling till Sverige för personen vilket innebär att medborgarskapet preskriberas. Det går även att frånsäga sig sitt svenska medborgarskap under vissa förutsättningar.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare