FrågaPROCESSRÄTTDomstol27/11/2021

Kan svensk domstol döma för misshandel utomlands?

Hej, jag har en kompis som inte är folkbokförd eller bor i Sverige längre men som hans flickväns/ex syster har anmält han för misshandel när han puttade henne, det sägs att hon ska ha fått ett blåmärke men inget som är säkert! Han ska nu flyga till Sverige och undrar vad som kan hända när han väl landar? Detta ska inte ens ha hänt i Sverige utan utomlands.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

I vissa fall kan svenska domstolar döma i fråga om brott som inte har begåtts i Sverige. För att det ska vara möjligt krävs att gärningen är kriminaliserad både i Sverige och i landet där den har begåtts (2 kap. 2 § andra stycket brottsbalken (BrB)). Det krävs dessutom att den som begått brottet har någon anknytning till Sverige. För att din kompis, som inte bor eller finns i Sverige, krävs att han är svensk medborgare för att han ska kunna dömas (2 kap. 2 § första stycket BrB).

Om det misstänks att din kompis avviker, genom att exempelvis lämna Sverige, är det dessutom möjligt att han blir häktad (24 kap. 1 § rättegångsbalken (RB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare