Kan styrelsen besluta att frakta bort cyklar och sparkcyklar utan identifierad ägare?

Hej Får styrelsen göra så här? Meddelande till samtliga hyresgäster i Brf. Vi har i styrelsen bestämt att alla cyklar som förvaras i källaren skall vara märkta med namn innan 2023-10-31. Cyklar och sparkcyklar som inte är märkta med namn kommer att betraktas som skrot utan ägare och fraktas bort frän källaren 2023-11-01 och lämnas till Miljömyran alternativt pà Mossebergs avfallsanläggning. MVH Styrelsen Brf.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att nämnda först, är att jag har svårt att tolka om du är en hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare, och jag kommer således redogöra från båda scenarion.

Jag uppfattar din fråga som att styrelsen har meddelat att de kommer att skrota och frakta iväg cyklar och sparkcyklar som inte är märkta med namn, och du undrar om detta är tillåtet.

Om du är hyresgäst i en hyresrättslig förening

Här aktualiseras regleringen i Jordabalken, och styr hur hyresvärdar ska hantera kvarlämnade cyklar som inte har någon ägare. Innan en hyresvärd kan flytta "kvarlämnade" cyklar behöver de kontakta hyresgästerna och uppmana dem att hämta sin cykel inom tre månader. Om hyresgästerna inte hämtar sina cyklar tillfaller de hyresvärden efter de tre månaderna. Om det inte är möjligt att få kontakt med hyresgästerna tillfaller cyklarna hyresvärden efter sex månader.

Om du är bostadsrättsinnehavare i en bostadsrättsförening

För bostadsrätter, till skillnad från hyresrätter, finns faktiskt inga aktuella bestämmelser som kan tillämpas. Det finns ingen reglering för hur styrelsen i en bostadsrättsförening ska hanteras cyklar som inte har någon ägare. Den reglering som gäller för en bostadsrättsförening i övrigt är bostadsrättslagen, men i den finns ingen vägledning. Således aktualiseras bostadsrättsföreningens stadgarna, och således hänvisar jag dig att se till stadgarna

Om du har frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av sig till oss.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare