FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/04/2018

Kan styrelse i samfällighetsförening bli skadeståndsansvarig för ogynnsam investering?

På vår årsstämma nyss tog stämman följande beslut:

Styrelsens förslag om "Placering av likvida medel" föredrogs av Jan Värmon. Samfällighetens underhållsfond kommer under åren att ackumulera en betydande kassa. Styrelsens förslag är att 2/3 tillåts placeras hos finansinstitut med den statliga insättningsgarantin och 1/3 i värdepapper med låg risk. Placeringsbeslut tas av styrelsen och granskas av revisorn.

Min fråga är om styrelsen (nuvarande och framtida) kan hållas skadeståndsansvariga om placeringen med visserligen låg risk men likväl en risk har en negativ utveckling

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag säga, att enligt de uppgifter du har angett kan styrelsen inte bli ansvarig för placeringen. För att sådan skadeståndsskyldighet ska föreligga, måste exempelvis brott vara aktuellt. Det kan även vara beroende av som är föreskrivet i samfällighetsföreningen stadgar. Jag redogör i det följande för när rådgivare vid placering kan bli ansvarig.

Man kan ha rätt till skadestånd om man har fått vårdslös rådgivning som orsakat ekonomisk skada. Vid bedömningen av om en rådgivare har agerat vårdslöst, utgår man från hur en normalt aktsam rådgivare skulle ha agerat med hänsyn till den information man lämnade vid rådgivningstillfället. Exempelvis om vilka risker man var beredd att ta eller hur länge man ville ha pengarna placerade. Att placeringarna har lett till en förlust, räcker alltså inte för att få rätt till skadestånd.

Slutsats

Styrelsen kan alltså inte bli skadeståndsskyldig. Däremot kan en eventuell rådgivare för placeringen bli skadeståndsskyldig, i det fall denne agerat vårdslöst. Jag behöver emellertid ytterligare information för att kunna ge ett mer ingående svar.

Jag kommer att ringa dig torsdag den 26:e april ca kl. 12.00. Om tiden inte passar kan du mejla mig på pontus.schenkel@lawline.se. Jag föreslår att vi under samtalet utreder saken mer ingående.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare