FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/02/2018

Kan socialtjänsten begära ett utdrag ur belastningsregistret?

Kan socialtjänsten begära ett utdrag ur belastnings registret på privat person med misstanke om aktivt missbruk

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I vissa fall får socialtjänsten begära utdrag ur belastningsregistret. (6 § lag om belastningsregister.) Socialtjänsten är en myndighet. Innan de begär ett utdrag måste de pröva om utredningen de gör har behov av utdraget. Om de kommer fram till att behovet finns måste de kontrollera om syftet med begäran väger upp olägenheten som drabbar den som berörs (7 § lag om belastningsregistret.).

Till exempel när en utredning pågår enligt LVU lagen om vård av unga, om barnets boendesituation kan socialtjänsten hämta ut utdrag från belastningsregistret gällande barnets föräldrar. Man anser att en ordentlig utredning om barnets bästa är viktigare än intrånget i föräldrarnas integritet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare