Kan sms utgöra ett giltigt avtal?

Hej

skulle köpa en bil och kunden o jag var överens om att jag skulle få köpa bilen för 320.000:-

när jag kom för att titta o prova bilen fanns det plötsligt 2 spelulanter till på bilen.

Jag hade gjort klart för säljaren att mitt pris var max 320000:-

Jag skrev dessutom till säljaren när vi började vår resa att vi var på väg. ca 25 mil t o r.

Han svarade att vi var välkomna, men inte ett ord om att det fanns fler spekulanter.

All denna konversation finns skriftligt.

Har han då brutit ett ingånget avtal rent juridiskt?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga.

Som jag har tolkat din fråga så undrar du om det föreligger tillräckligt med underlag i er sms-konversation för att beteckna det som ett bindande köpeavtal mellan dig och säljaren. Regler om bindande avtal finns i avtalslagen (AvtL).

Bindande avtal

För att ett avtal ska vara bindande krävs ett anbud och en accept ( 1 § AvtL). Med det innebär att antingen du eller säljaren ska ha kommit med ett förslag om att du ska köpa bilen, och den andra ska ha accepterat detta förslag. Jag hade behövt ha mer information om hur texten löd i era sms för att säkert kunna göra en bedömning om ett bindande avtal har kommit till stånd.

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal under förutsättning att accepten kommer omedelbart efter anbudet (3 § andra stycket AvtL) , men tyvärr går det inte att bevisa lika lätt.

Sammanfattningsvis skulle jag råda dig att leta efter något i er sms-konversation som tyder på att ett avtal har slutits. Detta kan exempelvis vara att du säger att du tänker köpa bilen, och säljaren bekräftar att det är okej.

Sms som handlar om att ni är intresserade av att titta på bilen eller att säljaren säger att ni är välkomna att titta på bilen är för abstrakta för att anses vara grund för ett bindande avtal.

Ytterligare frågor?

Om du undrar något annat är du välkommen att ställa en ny fråga. Om du vill ha hjälp med att granska hela sms-konversationen i detalj efter underlag för ett bindande avtal så kan du höra av dig till mina kollegor här på Lawline.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare